Wraz z ustanowionymi reformami, zmianie uległ podmiot, do którego należy zwrócić się z reklamacją w przypadku negatywnej odpowiedzi lub jej braku ze strony linii lotniczej. Do tej pory skargę wnosiło się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub/i sądu. Po 1 kwietnia 2019 roku uruchomiono jednak funkcję Rzecznika Praw Pasażera, do którego taki wniosek można złożyć.
Loty samolotem uważane są za najlepszy i najprzyjemniejszy sposób podróżowania. Dzięki poszerzającej się siatce połączeń oraz przystępnym cenom biletów, świat niejako staje się mniejszy – dziś o wiele łatwiej i szybciej można dotrzeć nawet w najdalsze zakątki globu. I choć linie lotnicze robią wszystko, aby spełnić oczekiwania pasażerów, czasami dochodzi do zakłóceń lotów, takich jak odwołanie czy opóźnienie wybranego połączenia. Dlatego warto wiedzieć, że w takich sytuacjach może przysługiwać Ci odszkodowanie w wysokości nawet 600 €, co wynika z Rozporządzenia WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku.
Odszkodowania za opóźnione i odwołane loty
W obu przypadkach wysokość odszkodowania zależy m.in. od długości lotu, np. przy połączeniach wewnątrz państw Unii Europejskiej na dystansie przekraczającym 1500 km oraz przy pozostałych lotach na trasach od 1500 km do 3500 km możesz otrzymać 400 €, natomiast na dystansach ponad 3500 km, rekompensata dochodzi do wspomnianych już 600 €. Aby uzyskać odszkodowanie, należy złożyć reklamację, w tym celu należy zachować jeden z dokumentów potwierdzających dane podróżnego oraz lotu. Są to np.:
- bilet lotniczy,
- karta pokładowa,
- potwierdzenie rezerwacji biletu.
Warto jednak wiedzieć, że tryb postępowania związany z egzekwowaniem praw pasażera linii lotniczych uległ zmianie w dniu 1 kwietnia 2019 roku. Wprowadzone reformy spowodowały m.in. powołanie nowego organu, którym jest: Rzecznik Praw Pasażera. Nim wyruszysz w kolejną podróż, zapoznaj się z wprowadzonymi regulacjami, by dowiedzieć się, jak wygląda tok postępowania odszkodowawczego.
Nowa funkcja – Rzecznik Praw Pasażera
Wraz z ustanowionymi reformami, zmianie uległ podmiot, do którego należy zwrócić się z reklamacją w przypadku negatywnej odpowiedzi lub jej braku ze strony linii lotniczej. Do tej pory skargę wnosiło się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub/i sądu. Po 1 kwietnia 2019 roku uruchomiono jednak funkcję Rzecznika Praw Pasażera, do którego taki wniosek można złożyć.
Sam Rzecznik Praw Pasażera to niejako mediator między linią lotnicza, a pasażerem, który dochodzi swoich praw. To po stronie Rzecznika stoi zadanie rozstrzygnięcia zaistniałego sporu przy reklamacji w wyniku zakłóconego lotu, co może pozwolić na skrócenie i przyspieszenie całego postępowania. Jednak należy przy tym pamiętać, że orzeczenie wydane przez Rzecznika Praw
Pasażera nie będzie stanowiło jednoznacznego nakazu do wypłaty zaległej rekompensaty na rzecz podróżnego. Ponadto, pasażer w dalszym ciągu ma możliwość złożenia pozwu do sądu, co zresztą można zrobić na dowolnym etapie całego postępowania – a więc nawet w momencie złożenia reklamacji i to bez względu na faktyczną odpowiedź ze strony linii lotniczej lub Rzecznika Praw Pasażera.
Jakie korzyści płyną z powołania Rzecznika Praw Pasażera?
Ustanowienie nowej funkcji, jaką jest Rzecznik Praw Pasażera, z pewnością wiąże się z wieloma udogodnieniami dla pasażerów dochodzących swoich praw z powodu opóźnionego lub odwołanego lotu. W pewnej mierze są one na ten moment jednak trudne do rzeczywistego przewidzenia. Wynika to z faktu, że po skończonym postępowaniu prowadzonym przez Rzecznika Praw Pasażera sporządzany jest protokół z informacją o jego wyniku, nie jest to jednak faktyczne zobowiązanie do wypłaty należności na korzyść podróżnego.
Nie ulega jednak wątpliwości, że skorzystanie z mediacji Rzecznika Praw Pasażera jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą zwracać się bezpośrednio do sądu lub z jakichś przyczyn obawiają się postępowania sądowego. Należy przy tym mieć świadomość, że droga sądowa wciąż pozostaje najbezpieczniejszym rozwiązaniem.
Przed podjęciem kroków zmierzających do rekompensaty w wyniku opóźnionego lub odwołanego połączenia lotniczego, warto przyjrzeć się wszystkim zmianom w procesie odszkodowania wprowadzonym po 1 kwietnia 2019 roku. Jeśli nie chcesz zwracać się bezpośrednio do sądu lub nie jesteś usatysfakcjonowany uprawnieniami Rzecznika Praw Pasażera, lepiej skorzystać z kompleksowych usług GIVT. W ten sposób cały proces zostanie od początku do końca poprowadzony za ciebie, a do tego zaoszczędzisz swój czas i pieniądze.