Bezpieczeństwo na drodze zachowujemy nie tylko dzięki naszej ostrożności i przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego. Bycie widocznym i dobre widzenie otoczenia są bardzo ważne podczas wypraw rowerowych. Nie zawsze jednak byle jaka lampka jest w stanie nam to zapewnić, dlatego przyjrzymy się bliżej tematowi oświetlenia rowerowego.
Lampki rowerowe, a prawo
Zacznijmy od tego, czego wymagają od nas przepisy. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. § 52. 1. „Rower powinien być wyposażony: z przodu – w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej (…) z tyłu – w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające”. W teorii więc w zupełności powinien być wystarczający jeden odblask i zwykły zestaw lampek rowerowych. W rzeczywistości jednak taki komplet może sprawdzić się jedynie u osób, które jeżdżą jedynie w dzień, zawsze przy dobrych warunkach atmosferycznych i gdy świeci słońce. Nie jesteśmy niestety w stanie przewidzieć, czy nie zastanie nas deszcz, który zniszczy podstawowe modele lampek, czy mgła, w której te będą zupełnie niewystarczające.
Parametry oświetlenia rowerowego
Wybierając lampki rowerowe warto zwrócić uwagę na kilka parametrów i cech, jakimi wyróżniają się dane modele.
W pierwszej kolejności zawsze w oczy rzuca się moc oświetlenia. Minimum dla przedniej lampki używanej w mieście powinno wynosić 150 lumenów, jednak znacznie lepszym wyborem będzie model o mocy 300 lumenów. Poruszając się po drogach poza miastem należy już udać się w kierunku produktów z mocą 500 lumenów, jeżdżąc zaś terenowo absolutnym minimum będzie 800 lumenów. Im większa moc naszego oświetlenia rowerowego, tym lepiej będziemy widzieć to, co jest przed nami, a także po bokach, dlatego na lampkach przednich nie należy oszczędzać.
Następnym interesującym nas parametrem powinna być liczba trybów świecenia. Obecnie na rynku istnieją modele, w których sami możemy za pomocą specjalnej aplikacji panować nad pracą naszej lampki, jednak większość z nich wciąż ma preinstalowane kilka trybów. Jeśli poruszamy się po rozmaitych terenach i w różnych warunkach nie zawsze będziemy potrzebowali wykorzystywać 100% dostępnej mocy, czasem wystarczy zaledwie połowa, a w mieście w ciągu dnia wystarczy tryb migający.
Kąt świecenia lampki rowerowej nie powinien być punktowy, a bardziej rozproszony na boki. Dzięki temu zobaczymy nie tylko to, co jest przed nami, ale i nasze otoczenie.
Musimy również zwrócić uwagę na jakość wykonania wybieranego oświetlenia rowerowego. Istotną kwestią jest tu wodoodporność, bo możemy nie planować jeździć w deszczu, a ten na przekór i tak kiedyś nas spotka. Lampki z plastiku nie będą dobrym wyborem – jeden upadek i może być po nich.
Sposób mocowania i ładowania to już indywidualny wybór. Montaż większości obecnie spotykanych na rynku lampek rowerowych jest uniwersalny, warto jednak przyjrzeć się poziomowi łatwości ściągania i zakładania w modelach ładowanych przez USB. Klasyczne baterie zazwyczaj spotkamy w prostych, słabszych lampkach rowerowych, te o dużej mocy będą już miały wbudowane akumulatory.
Źródło: Sklep i serwis rowerowy BikeSalon
Jakie fundusze przeznaczyć na zakup lampek rowerowych
Cena oświetlenia rowerowego będzie zależna głównie od jego mocy. Zestaw, który odpowiednio sprawdzi się w mieście to koszt około 150 złotych. Warto przygotować się jednak na wyższą kwotę, sprawdzić wiele modeli, by w trasie nie zawieść się słabą widocznością, czy brakiem opcji, na jakie liczyliśmy.
Jak więc wybrać dobre oświetlenie rowerowe?
Przede wszystkim – z głową. Lampki rowerowe to praktycznie jednorazowy wydatek, więc warto pomyśleć o każdym aspekcie, czy w dalszej przyszłości jednak nie zechcemy zmienić obieranej trasy, czy może nie planujemy wyjazdu poza miasto. Najtańsze lampki uchronią przed mandatem, ale nie zapewnią nawet minimum bezpieczeństwa po zmroku.
Wybierasz się na wycieczkę? Potrzebne Ci lampki i oświetlenie rowerowe? Odwiedź nasz sklep online -> BikeSalon.pl lub jeden z punktów stacjonarnych:
1) Gdynia
ul. Chwaszczyńska 68
2) Warszawa
ul. Wrocławska 25 oraz ul. Ostrobramska 38 b
Źródło: Sklep i serwis rowerowy BikeSalon