Choć trudno w to uwierzyć obiekt ten ma już ponad 150-letnią historię, a od prawie wieku z przerwami na konserwację odbywają się tu rejsy wycieczkowe. Co właściwie sprawia, że kanał ten jest jedyny w swoim rodzaju i stanowi jedną z najbardziej interesujących atrakcji naszego kraju?
Niezwykłość Kanału Elbląskiego
Bynajmniej nie chodzi wyłącznie o liczby, choć również one robią wrażenie – Kanał Elbląski jest najdłuższym żeglownym szlakiem rzecznym w Polsce. Wraz z odgałęzieniami, takimi jak Kanał Iławski czy Jagielloński ma ponad 150 km długości.
Tym, co czyni ten obiekt wyjątkowym i to nie tylko w skali Europy ale również świata jest rozwiązanie które pozwoliło na pokonanie niemal stumetrowej różnicy wysokości pomiędzy jeziorem Druzno i Buczyńcem.
Rozwiązaniem o którym mowa jest system 5 pochylni oraz torów, po których statki są przeciągane przy pomocą stalowych lin.
Oznacza to ni mniej ni więcej, że ok. 10 km żeglujące po kanale łodzie pokonują nie zanurzone w wodzie. Liny poruszane są przez koło wodne. Projektantem kanału był Georg Jacob Steenke.
Budowę rozpoczęto w 1844 roku, zakończono w 1881. Pierwotnie kanał miał służyć głównie usprawnieniu transportu towarów z Prus Wschodnich (czyli dzisiejszych Warmii i Mazur) do Gdańska i bardziej odległych ośrodków przy wykorzystaniu bałtyckich szlaków wodnych. Inwestycja była gigantyczna – szacuje się, że całe przedsięwzięcie kosztowało o ok. 10% więcej niż wzniesienie Wieży Eiffl’a.
Kanał Elbląski rewitalizacja
Kanał Elbląski był w ostatnich latach rewitalizowany co wiązało się z ograniczeniem dostępności do szlaku. Obecnie jest jednak równie sprawny jak w 1912 r. kiedy to odbył się na nim pierwszy rejs turystyczny.
Każdego roku korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy turystów przyciągając nie tylko Polaków, ale również licznych gości z zagranicy. Rejs po Kanale Elbląskim z pewnością dostarczy niesamowitych wrażeń i pozwoli lepiej zorientować się w historii techniki.
Podziel się opinią